Jordbrobakken

Kære alle i Kvols, Kvosted og Knudby .

Så er vi klar til  at informere om, hvor langt vi er nået med vores projekt på bakken ved Jordbro Engsø.

Og som I kan se til slut i denne info, så har vi brug for at få jeres hjælp, til at Jordbrobakken bliver en realitet.

Jordbrobakken er den majsmark, der ligger på din venstre hånd, når du går fra Gammelstrupvej ned mod søen.

Hvad er det, vi arbejder på ?

På dette smukke areal har du

du den dejligste udsigt ud over Jordbro Engsø.

Her ønsker vi at skabe et område i naturen, der indbyder til en gåtur og et sidde sted.

Desuden indhegnes bakken  på nænsom vis, så hundeejere har mulighed for at lufte hund i et lukket område.

Vi vægter bæredygtighed og tilstræber, at området ikke kræver meget pasning.

Hvor står vi i projektet nu?

Viborg Kommune er positiv indstillet overfor at erhverve jordområdet, og i samarbejde med Tårup Borgerforening skal det vedligeholdes .

Vi får hjælp af Lene Lunghøj -landskabsarkitekt fra Hedeselskabet. Hun udarbejder indretningen og laver en projektbeskrivelse. Denne danner grundlag for fondsansøgninger.

Vi håber, at projektbeskrivelsen er klar i løbet af februar måned, så vi kan gå igang med at søge .

Hvordan kan du hjælpe med projektet?

Vi skal i vores område ( Kvols, Kvosted og Knudby) sammensætte en flok af frivillige, der vil bruge cirka  8 timer årligt, på pasning af Jordbrobakken.

Når vi kender den færdige indretning,  kan vi være mere konkrete med, hvilke opgaver, der ligger til os.

Kommunen tager sig af den grove pasning, men vores opgaver  kunne være – klippe grene , save træ, skabe insektbo, repare huller i hegn , smøre lås – pleje og behandle siddepladser.

Vi forsøger at undgå græsslåning ved at anlægge trampestier

Vi satser på at blive mindst 20 lokale tilknyttet som frivillige.

Det er absolut ikke nødvendigt at være hundeejer. Området er for alle, der gerne vil bruge naturen   – så kom frisk og skriv dig på i kommentarfeltet eller ring/send en sms til  Bent Hansen i Kvols (4042 2412 ), Marlene Ludvigsen  i Kvosted (2144 6772) og Anne Mette  Langmach i Knudby (2585 4988) senest søndag d. 9 Jan .

Mange hilsener

Projektgruppen (Anna Kathrine, Anne Mette, Eva og Lenette)

og

Tårup Borgerforening